In deze blog vertellen we meer over het integreren van de frontoffice en backoffice. Allereerst zullen we vertellen wat met ‘de backoffice’ en ‘backoffice activiteiten’ bedoeld wordt. Vervolgens vertellen we hoe het integreren van de backoffice en frontoffice in zijn werk gaat en wat de voordelen hiervan zijn.
Wat wordt met ‘de backoffice’ bedoeld?
De term ‘backoffice’ komt voort uit de vroegere indeling van bedrijven. De ‘frontoffice’, dus de voorkant van het bedrijf, hield zich vooral bezig met de verkoop van producten en met de klant. De ‘backoffice’, dus de achterkant van het bedrijf, hield zich bezig met processen die niet zichtbaar waren voor de klant, zoals de productie en de administratie.
Frontoffice en backoffice activiteiten
Ook nu nog kan onderscheid worden gemaakt tussen frontoffice en backoffice activiteiten. Backoffice activiteiten zijn de interne bedrijfsprocessen, zoals productie, personeelszaken en het contact met leveranciers. Dit zijn de activiteiten waarbij geen klantcontact plaatsvindt. Frontoffice activiteiten richten zich wel op het klantcontact, dit zijn bijvoorbeeld de afdelingen klantenservice, website en marketing.
Front- en backoffice activiteiten zijn met elkaar verbonden
De front- en backoffice activiteiten zijn nauw met elkaar verweven. Zo moeten de afdelingen die zich bezighouden met de klantenservice en de marketing natuurlijk ook begrijpen hoe het product of de dienst werkt, anders kunnen zij nooit een goede marketingcampagne opzetten of de klant van gericht advies voorzien. Omdat de klant steeds sneller bediend wil worden, is het belangrijk om de front- en backoffice met elkaar te integreren. Het is tegenwoordig normaal dat de webshop (frontoffice) aan de klant toont of het product al dan niet op voorraad is (backoffice).
Het integreren van de front- en backoffice
De frontoffice gebruikt vaak verschillende systemen zoals bijvoorbeeld een CRM-pakket of de website en ook de backoffice gebruikt verschillende systemen zoals een ordersyteem of boekhoudpakket. Door een slimme integratielaag te leggen tussen de verschillende systemen kunnen deze veelal realtime de interessante informatie met elkaar uitwisselen. Met bijna alle pakketten is dit tegenwoordig te realiseren. Als al deze systemen met elkaar geïntegreerd zijn, kan alle informatie naadloos beschikbaar komen voor elke functie in de organisatie.
Welke voordelen biedt het integreren van de front- en backoffice?
Door de systemen van jouw organisatie te integreren, vergroot je de efficiëntie van je bedrijfsprocessen. Personeelsleden hoeven niet langer zelf data handmatig in te voeren, maar dit gebeurt geheel automatisch. Deze werkwijze zorgt voor snelheid en voorkomt menselijke fouten.
Maar misschien wel het grootste voordeel: het aanbrengen van een software koppeling tussen systemen zorgt voor heel veel interessante data. Deze data biedt inzichten aan de hand waarvan je jouw interne bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. Daarmee is de data hét ingrediënt om jouw organisatie succesvol te maken.
Met een software koppeling van Bizzflow kun je al jouw front- en backoffice activiteiten gemakkelijk met elkaar integreren, zodat je jouw bedrijfsprocessen optimaliseert en inzicht krijgt in waardevolle data. Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die het integreren van de systemen voor jouw organisatie kan betekenen of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.